Praktisk information

Parkeringsplatser

Föreningen har 20 p-platser och 2 garage som våra medlemmar kan hyra. Varje lägenhet har en dedikerad parkering som man har förtursrätt att hyra. I de fall medlem inte önskar hyra sin p-plats, kan andra medlemmar hyra den som extra-plats.

Parkeringsövervakning sköts av P-service. Om någon har parkerat sin bil felaktigt, kontakta P-service direkt på telefon 0771 77 11 00.

Avfallshantering

Föreningen har två sopbehållare som töms en gång i veckan. Sopbehållarna är ENDAST avsedda för restavfall såsom brännbara och komposterbara sopor. All annan form av avfall måste vi själva lämna till återvinningsstationerna. Det finns flera återvinningsstationer för papper, kartong, plast, metall och glas i närheten. En karta över Södertäljes återvinningsstationer hittar du här.

I Södertälje kommun används gröna soppåsar för komposterbart avfall. Påsar finns att hämta i förrådet i trapphuset i 12B.

Grovsopor lämnas vid kommunens återvinningscentraler. Adress och öppettider hittar du här.

Trädgårdsskötsel

Vi ansvarar själva för att trädgården sköts om. Föreningen har en gräsklippare, grästrimmer och diverse trädgårdsredskap. Dessa finns i förrådsutrymmet i källarplanet till stora gula huset.

Två städdagar (vår och höst) anordnas då alla medlemmar träffas några timmar för att gemensamt städa i trädgården (kratta löv, rensa ogräs etc).

Snöröjning

Snöröjning sköts av extern entreprenör. De sköter snöröjning på parkeringen och gångvägar fram till portarna.

Trappstädning

Trapphusen städas varannan vecka vilket sköts av medlemmarna själva.

TV/Bredband

Fiber finns indraget i fastigheterna. Abonnemang för TV och bredband tecknas av lägenhetsinnehavarna själva.

Fjärrvärme

Lägenheterna i föreningen har uppvärmning via fjärrvärme. Fjärrvärmepumpen finns i källaren i stora gula huset.

El

Abonnemang för hushållsel tecknas av lägenhetsinnehavarna själva.

Förvaltning

Vi har avtal om ekonomisk förvaltning med Nabo. De hanterar hyresavier och betalningar, medlemsförteckning, bokföring och årsredovisning.